Shiye: “Htio sam stvoriti jedan mračni, misteriozni aspekt albuma.”
Razgovarala: Zerina Tihić
Mladi bosanskohercegovački producent i reper Dino Klisura, javnosti poznatiji kao Shiye, objavio je novi album Equinox. Na albumu se nalazi devet pjesama ovog mladog umjetnika, a o nastanku albuma, inspiraciji i cjelokupnom procesu kreiranja albuma, nešto više nam je rekao Shiye.
Album Equinox objavljen je prije par dana. Da li nam možeš reći koliko si zadovoljan reakcijama publike ali i albumom općenito?
Što se tiče albuma, ja sam od početka izrade pa tokom procesa izrade samog albuma, imao sam jedan cilj i jasno koncipiran tok albuma. Smatram da je ovo prvi direktan potez, nakon albuma Silhouette, u mojoj muzičkoj karijeri, te sam ja lično presretan što se tiče albuma.
Da li bi nam mogao dati uvid u razvoj albuma u odnosu na tvoj prijašnji rad?
Već od 2018. godine bavim se elektronskom muzikom ali paralelno sam krenuo i prema rap sceni. Ja sam u album Equinox, odnosno, u izradu albuma ušao specifično kao producent, te je album prvobitno koncipiran kao feature album na kojem će biti prvenstveno drugi reperi, dok sam je trebao da radim isključivo produkcijski aspekt. Međutim, tokom susreta sa drugim kolegama sa scene i tokom razgovora sa njima, zaključili smo da album slobodno može da bude moj solo projekat.
Spomenuo si da iako je album tvoj projekat na kojem si ti radio i produkcijski dio i rap odnosno vokalni dio, na albumu postoje četiri pjesme koje su nastale kao kolaboracija tebe i ostalih umjetnika. Da li nam možeš reći nešto više o suradnjama sa drugim umjetnicima na ovom albumu?
Kao što sam prije rekao, u samom startu kreiranja ovog albuma bio sam samo ja, te sam tokom putovanja prethodne godine po Hrvatskoj i Austriji konstantno radio na albumu. Doslovno, gdje god sam bio ja, bio je i laptop te u trenutku inspiracije samo ga uzmem i počnem raditi. Krajem godine sam se našao sa preko 45 instrumentala gotovih i spremnih za tekstove i u tom momentu sam shvatio da će album biti ne samo moj solo projekat već da ću raditi i feature. Nakon toga, počeo sam razmišljati ko bi sve mogao biti na albumu. Prvo sam kontaktirao Vahida Saltagu poznatiji kao Loga, kojem sam već prethodno bio producent jedno vrijeme, nakon čega sam postao njegov ekskluzivni producent, te smo se tokom razgovora jednostavno dogovorili da će mi biti na albumu. Nakon Loge, idući feature je urađen sa mojim prijateljem Vecom. U pitanju je pjesma Stanica uspjeh koja je bila faktički uvretira u procesu stvaranja albuma, koja je na kraju završila kao divan outro za album. Pjesmu Nije ljubavna, napravio sam tako što je beat već od ranije bio urađen, tokom 2019. godine. Beat je „stajao“ godinu dana, nakon čega je Zlaja napisao tekst, zatim toga ja to preradio, te snimio svoj part. Ja smatram da je pjesma koju smo najduže radili bila Genikadama sa Logom. U novembru 2019. godine, nakon RedBull Raplike, stupio sam u kontakt sa Sokolom, kojem sam također tada producirao pjesme. On je tada uradio remix pjesme Audi R8 koja je već bila objavljena u to doba, i smatrao sam da bi bilo savršeno da on bude dio te pjesme jer s obzirom da živi u Njemačkoj i priča njemački, te je iskombinovao nešto što sam i ja dao na albumu a to je i njemački i bosanski jezik na toj pjesmi i to se super uklopilo.
Šta je primarna inspiracija u stvaranju albuma Equinox?
Godine 2017. sam poslušao album od RAF Camore pod nazivom Anthranzit, koji je vrlo slikovit album. Posebno se sjećam introa albuma koji je bio mračan a istovremeno nekako uplifting, te sam htio da na taj način koncipiram i svoj album na taj način. Htio sam stvoriti jedan mračni, misteriozni aspekt albuma dok bi sa druge strane bio neki svjetliji aspekt odnosno pjesme koje su komercijalnije, prihvatljivije publici i koje se mogu puštati po klubovima. Tako da, cjelokupno album je imao dvostrani pristup, kako u samom konceptu tako i lingvistički s obzirom da su pjesme i na bosanskom i na njemačkom jeziku.
Da li je to objašnjenje naziva albuma – Equinox?
Upravo. Equinox znači istovremena svjetlost i tama, stoga je album doslovno dvoličan na jedan pozitivan način.
Da li nam možeš otkriti ko je imao utjecaja na stvaranje ovog albuma iz muzičkog aspekta odnosno produkcijskog aspekta?
Što se tiče kolega koji su ili inspiracijom ili kreacijom samog albuma učestvovali na prvom mjestu bih istakao Rijada Fazlića – Kolaterala. On mi je bio mentor od drugog razreda srednje škole kada sam radio elektronsku muziku, sa kojom on nije bio baš u dodiru, te smo razmjenjivali savjete – dok sam ja njemu pomagao za elektonsku muziku, on je meni pomagao oko rap muzike, miksinga, masteringa, čak i samog pristupa… Idući je naravno RAF Camora, inspiraciju sam crpio iz njegovog stila muzike, njegovog pristupa čitavoj priči svoje muzičke karijere. Pored njih važno je spomenuti i Vahida Saltagu odnosno Logu, čiji mi se pristup prema meni mnogo dopao. Veoma smo bliski i kao prijatelji, sve govori činjenica da je njega zovem „veliki brat“. Međutim, on nije inspirisao mene samo u muzičkom smislu već mi je davao mnoge savjete i o životu, kao što je to radio i Rijad. Što se tiče vokalnog pristupa albumu, sa ovih prostora velika inspiracija mi je Frenkie.
Maločas si spomenuo da ti je veliki uzor i podrška bio Kolateral. Objasnio si koliko je on važan za tvoj razvoj u muzici ali i za tvoj lični razvoj kao jednog mladog umjetnika. Da li postoji još neko pored njega ko ti je inspiracija, mentor, uzor?
Pored Kolaterala, zaboravio sam maloprije spomenuti Amara Bilića, koji je moj veliki prijatelj, kolega muzičar, koji me pozivao na svirke i slušao moje prve demo trake koje sam telefonom snimao dok nisam imao još nikakve opreme. A što se tiče Rijada, on je prvenstveno slušao moje instrumentale jer je i on primarno bio producent. Na tekstove nije obraćao pažnju jer je i sam bio svjestan koliko su, nažalost danas, na sceni nebitni tekstovi i poenta. Međutim, savjetovao me je kako da dam smisao i stvorim poentu, te kako da bude sve jedna zaokružena cjelina koja ima smisao. Također bih izdvojio i moju prijateljicu Anu iz Beča, koja je bila moj miksing inžinjer dugo godina, tačnije bila je dio koji je falio meni i koji nisam mogao raditi sam. Pored njh vrlo važno mi je spomenuti JuL iz Francuske, Booba iz Fracuske i Gimsa koji mi je veliki uzor što se tiče pjevanja.
Šta je potrebno jednom mladom muzičaru danas da bi se probio na scenu?
Originalnost. Originalnost i kreativnost su na prvom mjestu. Također smatram da je potrebno naglasiti da je važna i uvezanost sa lokalnim umjetnicima. Nažalost, još jedan faktor koji prevazilazi sve prijašnje faktore su financijska sredstva. Znači, ko ima para taj će se probit i to je nažalost tako, osim ako nisi jako uvezan i ako nemaš vrhunski materijal i podršku od prijatelja.
Možeš li nam otkriti svoje planove za budućnost?
Što se tiče planova za budućnost definitivno ih je poremetila pandemija Corona virusa. Svi ovi planovi su se trebali realizovat ove godine. Prvi plan je da osnujem svoj label u kojem ću ja biti ekskluzivni producent, miksing i mastering inžinjer, a pored mene bit će naravno i druge kolege koje će pomagati oko svega toga. Također što se labela tiče, plan je da dovodim ljude koje ja želim i koje ću ja lično da scoutam, jer na žalost na ovoj sceni nemaju prostora da se probiju. Plan je i da surađujem sa umjetnicima iz Francuske, Austrije i Njemačke, tako da sam to sve trebao da proputujem ove godine, ali smo nažalost morali odgoditi za sljedeću.
Na kraju, da li bi nam mogao izdvojiti jednu pjesmu sa albuma koja je tebi lično posebna?
Na albumu imamo devet pjesama i jako je teško odabrati jednu pjesmu sa svog albuma koja bi važila kao najdraža ili najbolja. Ipak, ne mogu da se odlučim između tri pjesme, jednostavno smatram da su jednako dobre, a to bi bile Šah mat, Tokyo i Genkidama.